שירים

הפוצח בשירה                               Quem canta

ברוע שבתוכו מעורר בהלה  Seus males espanta

(עממי)

הנגינה מתווה את הקצב לשחקנים ונותנת את האנרגיה לפעולת השרירים.

השירה היא שמכניסה את הנשמה לתנועה.

כשקפואריסט מוחא כפיים ומנגן, הוא עוזר לשמור את המסגרת להתנהלות ההודה, וההזדמנות שלו לביטוי עצמי מגיעה כאשר הוא משחק במעגל או כשהוא שר. כמו במשחק, שם הביטוי העצמי הוא דרך השילוב עם היריב וגם עם המוסיקה, כך בוחר הזמר את השיר באופן שלא רק יבטא את עצמו אלא גם ישתלב במתרחש בהודה ובנגינה. לכן הוא צריך להכיר שירים רבים ולדעת לבחור את המתאים בהם.

קַיסָרָה, וָלְדֶמָר, בימבה, ז’ואאו גְרַנְגִ’י, מוֹרַאִיס, כולם שמות של זמרי קפוארה מפורסמים בעלי מגוון של איכויות קוליות. הגוון האפריקני נחשב ליותר אוטנטי, נשמע לעתים כאילו צועק, צורם ובולע מילים – זאת ה'בלוזיות' של הביטוי השירי. הצורה בה מחלקים את המשקל וההדגשים בין המילים השונות במסגרת הלחן הבסיסי – זוהי הז’ינגה של השירה. הבסיס הוא כמובן כניסה בזמן, בקול בוטח, ושמירה על הקצב, אבל הטובים באמת יודעים גם לשבור את הקצב בעיקר על רקע שירת הפזמון. כשם שבז’ינגה מגלה הקפואריסט גמישות ויצירתיות בתנועה, כך גם בשירה הוא ישתמש בהתאמה נכונה ויכניס את ה'פילפל' שיגרום לבירימבאו לנגן, לשחקנים לקבל אנרגיה ולכל ההודה להרגיש את ה'אָשֶה' ('אנרגיית החיים').

כמו בהתנהלות המשחק כך גם בשירה, הבסיס הוא של שיחה, מעין שאלה ותשובה בין הזמר למשתתפים בהודה. בנוסף למחיאות הכפיים התורמות לקצב, המשתתפים במעגל משמשים בתור להקה עונה-חוזרת על המשפט אותו שר הסולן בפזמון, ופעמים רבות מידת היענותם מהווה מדד לאיכות השירה שלו.

המשוררים הם בד"כ אותם קפואריסטים שנכונו בכשרון כתיבה, והשפה בה שרים היא כמובן פורטוגלית, אם כי לא תמיד זאת בדיוק השפה הדקדוקית הטהורה… הקפוארה באה מהרחוב וכך גם השירים מלאים בסלנג ובשבירות דקדוקיות למען הקצב. אפשר גם למצוא לא מעט מילים המגיעות מהשפות האפריקניות (למשל מַנְגִ’ינְגֶרוֹ – ערמומי, איש כשפים), ואף מילים משפת הילידים של ברזיל (למשל פָּרַנָה – גוף מים בטוּפִּי-גְוַורָנִי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>